Tartalomjegyzék

2.7. Programhibák, reklamációk dokumentálása

A MEGASTAR ügyviteli programok folyamatos fejlesztés eredményei az új verziók átadása is folyamatos. Természetes velejárója a permanens fejlesztésnek, az esetleges programhibák, vagy felhasználói elvárások és a működés eltérése. (Pl. az új verzióban nem úgy működik valami, mint azt a felhasználó megszokta vagy elvárja).

A programok helyes működését a programok dokumentációi írják le. Programhiba a dokumentációtól vagy elemi szakmai elvárásoktól való eltérés.

Fatális programhiba, ha a feldolgozás ellehetetlenül - azaz leáll a program működése. Az ilyen jellegű hiba azonnali beavatkozást igényel a program készítőitől - esetleg személyes, helyszíni közreműködéssel. Helyszíni közreműködést biztosít az ORACLE adatbázishoz kialakított távdiagnosztika lehetősége.

Itt meg kell jegyezni, hogy a felhasználó szemszögéből fatális hiba - elháríthatatlan akadály, ha nem tudja kezelni a programot. Gyakori a telefonos megkeresés arról, hogy ez vagy az nem megy...

Az elhatárolást világosan biztosítja:

- dokumentációtól eltérő, annak nem megfelelő működés, programhiba
- egyéb, feldolgozást ellehetetlenítő akadálynál, igen valószínű kezelési esetleg gép hiba.

A fentiek alapján program hiba megállapításához szükséges a programok kezelésének, működtetésének egy bizonyos ismeret szintje. Azt, hogy programhiba vagy kezelői ismerethiány van, általában egy telefonbeszélgetés alapján is el lehet dönteni. (Ha a reklamáló kezelő nem tudja, vagy nem jól tudja, hogyan kell működtetni a programot.)

Nem fatális hiba esetén a legfontosabb eljárás az, hogy az adott program működést írott - kiíratott -, vagy e-mail formában kell dokumentálni és eljuttatni a fejlesztőkhöz.

A kiíratás lehet:

Képernyő kiíratás Print Screen billentyű leütésével, vagy WINDOWS vágólappal történő átvitelével

-Papírra kiíratott riport listák, itt fontos a kiírást kezdő lista fejlap, amin a sorrend és kiíratási szűrő van
-Dokumentáció megfelelő része
-Feldolgozási napló kiíratott része

A fenti, lehetőleg papírra kiíratott dokumentumokon be kell jelölni, rá kell írni a problémát, ellentmondást, kívánt tartalmat és/vagy formát. Értelemszerűen itt ténylegesen nem kötelezően papírra írott és postai úton továbbított kapcsolatról van szó, hanem az Internet segítségével, e-mail útján elküldött kiíratásokról is lehet szó. A szükséges bejelöléseket, megjegyzéseket ekkor szövegszerkesztővel kell, illetve lehet bevinni. A korszerű számítógép használatának ez is része.

További dokumentálási, probléma kezelési technika a teljes mentésnek vagy az adatok egy részének mentésének az eljuttatása a MEGASTAR-hoz. Ha működik ORACLE távdiagnosztikai lehetőség, akkor az üzemeltétetési ügyelet betekintési, javítási lehetősége alapesetben rendelkezésre áll. A MEGASTAR garantálja az adatok titkos és bizalmas kezelését. Az adatokon elemzést, javítást lehet végezni. Ekkor a MEGASTAR-tól a problémát megoldó programok és/vagy javított adatállományt kap vissza a felhasználó.