3.6.5. Riport - listák egységes formája
A riportok, listák készítésének eljárása általánosságban, a riport szerver futtatásával történik, amely valamely munkaterületre - az esetleg több ezer oldalas - listát elkészíti. Az elkészített listát a Windowsban elérhető valamely megjelenítő eszközzel hozzuk előbb képernyő, majd ha szükséges papírra, stb. kinyomtatható. (Emiatt néha jelentős időigénye van az első lap megjelenésének.) Minden lista első oldala az előzőleg kitöltött szűrőképernyő adatait tartalmazza, azaz azoknak az adatoknak a felsorolása, amelyek alapján a kezelő készítette a listát. A tényleges kiírás a második oldaltól indul. A lista adattartalmában való megértést, eligazodást segíti a listák fejlécének egységes formája. Minden listán egységesen feltüntetjük a lista címét, a feldolgozás nevét, az aktuális könyvelési évet, a kezelő nevét, aki a listát indította, az indított menüpontot, a lapszámot, és a lista készítésének időpontját. Továbbá lehetőséget biztosítunk logo elhelyezésére. Ezek az adatok a lista minden oldalán egyformán jelennek meg (értelemszerűen a lapszám kivételével.) Például tekintsük meg a főkönyvi törzs rövid kiíratásának fejlécét. További adatok a lista tartalmának és formájának megfelelően más és más lehet. Általában azt a mátrix szerkezetet valósítják meg a listák, ahol a sorok az egyes mezők és az oszlopok az egyes rekordot, és az összegzések és szöveg kiírások. Ha összegzett listákról van szó, akkor bizonyos, hogy van vége-mindösszesen, illetve előfordul, hogy összegző táblázatok az utolsó lap utáni lapra kerülnek. |