Tartalomjegyzék      Általános dokumentáció

MegaORA ASP feldolgozás áttekintés

ASP más néven Active Server Pages. - hálózati alkalmazásszolgáltató! Amikor azt mondjuk, hogy MegaORA ASP szolgáltatás, tulajdonképpen MegaORA programok nyilvánosan, Interneten elérhető használatáról beszélünk.

MegaORA termék
A MegaORA napjaink legkorszerűbb igényeit kielégítő, ügyviteli munkát segítő ERP programrendszer. Web felületen működik, Oracle 10G adatbázis-kezelőt használja. A főkönyvi könyvelés fogadja a különböző analitikák - gazdálkodási alrendszerek - adatait és biztosítja a kontrolling és vezetői információs feladatokhoz az adatokat. (Az ügyviteli lehetőségekről és a működésről terjedelmes, részletes leírás található az ismertetőkben, kezelési dokumentációban és Mintafeladatokban.) Az ügyviteli munka mind teljesebb körét segíti a CRM rendszer és dokumentumkezelő modul. Számos kis-, középvállalatnál működnek a programok a vállalatok saját szerverein, változó számú, 5-50 munkaállomással. A vállalati szerverek és munkaállomások között a kapcsolatot vagy helyi hálózat, vagy bérelt vonal, vagy nyilvános Internet biztosítja. Ez utóbbi esetben a nagyobb biztonságú SSL kapcsolat van. Igény esetén, a biztonság fokozására, tanúsítvány eljárás és hardverkulcsos ellenőrzés is használható.
A MegaORA készítése során fontos szempont volt, hogy az egy adatbázisban, több szervezet elkülönült könyvelését, teljes körű ügyviteli feldolgozását lehessen működtetni. Az elkészült MegaORA tulajdonsága, hogy - elvileg - tetszőleges számú ügyfél és kezelő dolgozhat a saját - kezelési szempontból szigorúan elkülönülő - feladatain. Mindez Web felületen, Internetes eléréssel is. A feldolgozások mindegyikében az ERP rendszer összes modulja - könyvelés, számlázás, bér, stb. - használható.

MegaORA ASP használata
A MEGASTAR ASP szolgáltatása a MEGASTAR által bérelt, szerverfarmon lévő gépekre telepített, nyilvános, gyors Internet kapcsolattal elérhető MegaORA programokkal történik. A rendszer (táv)felügyeletét a MEGASTAR végzi. Itt két feldolgozás - két adatbázis - van. Az egyik a bárki által használható ingyenes „Demo” feldolgozás, a másik, a szerződéskötés után, díjazás ellenében használható „Szolgáltatás”. A két feldolgozásban azonos programok működnek.A próba - demó - feldolgozásban 30 napig, tételszám korlátozással lehet dolgozni. Szerződéskötés utáni Szolgáltatási feldolgozásban tételszám, idő, stb. korlátozás nélkül lehet dolgozni.

MegaORA Demo
A Demo feldolgozás többféle díjtalan lehetőséget biztosít a próbára, demonstrációs feldolgozásra. A programok megismerésének egyszerűbb lehetősége, a Mintafeladatot tartalmazó feldolgozás létrehozása. Ez azt jelenti, hogy egy már létező Mintafeladat feldolgozását tekinti meg az érdeklődő, és ebben további próbákat - adatbevitelt, könyvelést, kiíratást, stb. - készít. (Nem kell törzsadatot létrehozni, egyből lehet könyvelni, eredményeket megtekinteni.) Ennek gyakorlati kivitelezése úgy történik, hogy létre kell hozni az MF01 menülépéssel egy feldolgozást. Ki kell választani a feldolgozás jellegét (kettős könyvelés, egyszerűsített kettős könyvelés, egyszeres könyvelés [naplófőkönyv / pénztárkönyv]).Továbbá ki kell választani az állomány másolási feladatok közül a Mintafeladat másolását. Ekkor a feldolgozás létrehozása után a program bemásolja a megfelelő Mintafeladatot az újonnan létrehozott feldolgozásba. Ez után a kezelő be- vagy átlép az új feldolgozásba és működtetheti, megtekintheti, stb.

Lehetséges Demo feldolgozást mintafeladat nélkül végezni. Ekkor az érdeklődő - szintén a próba, demonstrációs szerveren - lépésről-lépésre felépít egy vállalati feldolgozást. Az MF01 menülépéssel létrehozott feldolgozásba - a feldolgozás jellegének kiválasztása után - a kezelő vagy nem másol át semmit, vagy csak törzsadatot másol át az újonnan létrehozott feldolgozásba. A Clarionos feldolgozások főkönyvi könyvelését be lehet másolni az üres Demó feldolgozásba.
A Demó feldolgozás adatai és maga a feldolgozás is 30 nap után - értesítés nélkül - letörlésre kerül. Az itt lévő adatokat az üzemeltető nem menti, tartalmáért nem vállal felelősséget.

A Demo feldolgozásban, a próbákban az érdeklődőt részletes Rendszer-, és Kezelési leírás, Mintafeladat leírás segíti. Ha a feldolgozással, kezeléssel, működéssel, dokumentációval kapcsolatban kérdés merül fel, azt díjtalanul csak e-mailben lehet feltenni a megaora.demo@megast.hu címen. A demo feldolgozáshoz (is) igénybe lehet venni a MEGASTAR fizetős oktatási szolgáltatását. A MEGASTAR rendszeresen biztosít díjtalan, csoportos bemutatót a Demo feldolgozásról (is) a telephelyén. Ha ilyen igénye van, keresse a kereskedelmi munkatársakat a 250-8000/103, 106, 107, 108, telefonon.

MegaORA Szolgáltatás
A Szolgáltatás fizetős lehetőség, ahol a szerződött felhasználó tételszám és időkorlátozás nélkül, tetszőleges számú szervezet ügyvitelét - főkönyv, számla, stb. - dolgozhatja fel. A MegaORA üzemeltetője a feldolgozás és az adatok biztonságát, rendszeres mentését, és hiba esetén helyreállítását garantálja. A munkavégzést folyamatos ügyelet támogatja, ahová a hibás működést díjtalanul be lehet jelenteni, és kezelési, működési, ügyviteli kérdéseket is lehet feltenni. (Ez utóbbi, ha oktatási szolgáltatás, akkor nem díjtalan). A humán modul (bérelszámolás) használata esetén kezdőknek kötelező alapfokú oktatást igénybe venni. A szolgáltatási munkavégzést több száz oldal on-line help és dokumentáció támogatja.

Mivel az ASP feldolgozás fenntartása jelentős - fix - költségeket ró a MegaORA üzemeltetőre, ezért a Szolgáltatás igénybe vételének van minimális éves feldolgozási - díjfizetési - kötelezettsége. Ez egy-egy munkaállomásra számítva évesen kb. 60 ezer forint. Ennek bizonyos százalékát tételegységáras elszámolásban „ledolgozhatja” a felhasználó (lásd aktuális ASP díjtáblázat). Amennyiben egy-egy munkaállomásra számítva a tételszámok - illetve a fizetett díj - nem érik el az éves minimális feldolgozási kötelezettséget, akkor a minimális díjat kell fizetni.

MegaORA Szolgáltatás elszámolása, számla
Az igénybe vett feldolgozások díjazása negyedévenként történik, az időszakban feldolgozott és a gépben korábbról tárolt tételszámok alapján. Az egyes alrendszerek forgalmi tételeinek egységára van (lásd aktuális ASP díjtáblázat). Az adott időszakban feldolgozott tételek darabszáma teljes - 100 %-os egységárral - kerül számításra, a korábbi időszakban feldolgozott és még a gépben tárolt tételekre - minden díjszámításkor - az egységár 10-25 %-al kerülnek számításra. A díjszámító programot a MEGASTAR kereskedelem negyedévenként futtatja, és számlát küld az előző negyedévben feldolgozott - és korábbról tárolt - tételekről. Ha a számla megadott határidőre nem kerül kifizetésre, és nem történt egyéb megállapodás, akkor ez az ASP szolgáltatásra, a programok használatára kötött szerződés automatikus felmondását jelenti. Ezt követően többszöri figyelmeztetés után az adatok és feldolgozások törlésre kerülnek.
A kiküldött számla fizetendő összegének részletezése, több formában kiíratható listája a felhasználó számára (is) hozzáférhető. A feldolgozás feladatai között van erre vonatkozó menülépés (MK095). A felhasználó a tételszámok és díjak számítását végző feladatokat is elindíthatja a saját feldolgozására (MK094). Íly módon a felhasználó - már előzetesen is - tetszőleges alkalommal megtekintheti a várható díjazás alakulását.

MegaORA Szolgáltatás igénybevétele
A Szolgáltatás igénybevételének első lépése az, hogy a MEGASTAR kereskedelmi munkatársaival fel kell venni a kapcsolatot, be kell jelenteni a szándékot, meg kell rendelni a feldolgozást. Szerződést kell kötni, és át kell utalni az igényelt munkaállomás(ok) használatának éves minimális díját. Ezután a MEGASTAR kereskedelem a szolgáltató adatbázisban a felhasználónak létrehoz egy speciális, un. Főfeldolgozást.

A Főfeldolgozás az az első feldolgozási vállalat, amelyet a MEGASTAR kereskedelem a Szolgáltatásban, (vagy az érdeklődő a Demo feldolgozásban) hoz létre. A Főfeldolgozáshoz a létrehozó program megfelelő felhasználó nevet és jelszót generál, amellyel be lehet lépni a MegaORA működtetésébe. A feldolgozásba való belépést biztosító felhasználó nevet és jelszót a MEGASTAR kereskedelem eljuttatja a felhasználónak. A Főfeldolgozás egy vállalat feldolgozásának adatterülete. (Lehetséges, hogy ebben nem is lesz majd feldolgozás.) Amikor a megadott belépési jelszóval belép a kezelő a feldolgozásba, ott további lehetőségei vannak - további felhasználó név és jelszó - bevitelére, a korábbi módosítására, és további feldolgozások létrehozására (MK01). (A felhasználói név és jelszó képzésének szabályai vannak, erről lásd a dokumentációt.) A felhasználói feldolgozások létrehozásakor további feldolgozások - mint a Főfeldolgozás alfeldolgozásai jelennek meg, és egy felhasználói csoportot alkotnak. A kereskedelem által megadott főfeldolgozás, és a kezelő által létrehozott alfeldolgozások alkotják a felhasználói csoport feldolgozásait.

A gyakorlatban a felhasználói csoport úgy jelenik meg a felhasználó előtt, hogy ha belépéskor megadja az általa készített valamelyik kezelői nevet és jelszót, ekkor az elinduló program felkínálja a felhasználó által korábban létrehozott vállalatok jegyzékét. A rátekintő felsorolásból ki lehet választani, melyik vállalat feldolgozásába lép be a kezelő. A felhasználói csoport mindegyik vállalatára rálát a kezelő, bármelyikbe beléphet, és ott bármely feladatot végrehajthatja. (Mód van jogosultságokat - engedést, tiltást - megadni, az egyes feldolgozásokban az egyes kezelőkhöz, erről lásd a dokumentációt). A felhasználói csoportból „kilátni” nem lehet, azaz az adatbázisban számtalan, egymásról semmit sem tudó felhasználói csoport, kezelő és feldolgozás lehet.

Összegezve a kereskedő által létrehozott főfeldolgozás és a felhasználó által létrehozott feldolgozások, jelszavak, user nevek egy felhasználói csoportot alkotnak. Egy-egy felhasználó csak a saját vállalatait, azok adatait érheti el, nem látja, nem is tud semmit az egyéb feldolgozásokról. Tehát egy-egy kezelő csak a Főfeldolgozásból létrehozott Felhasználói csoportba tartozó vállalatok adatait éri el. A user név - érvényes jelszóval - meghatározza, hogy a kezelő mely felhasználói csoportba lép be.

A továbbiakban sorra vesszük az ASP feldolgozáshoz használható menülépéseket. Ezek teszik lehetővé - pl. könyvelő irodáknak, ügyfél vállalatai számára történő  -, ASP feldolgozás szerteágazó - feldolgozási, számlázási - igényeit megvalósíthassák.

Menüpontok
MK01. Feldolgozási vállalat létrehozása (kereskedői menülépés)
MF01. Feldolgozási vállalat létrehozása (felhasználói menülépés)

Ez a menülépés új feldolgozások létrehozását teszi lehetővé. Amennyiben a MEGASTAR (továbbiakban M) kereskedő hajtja végre az MK01 menülépést, akkor főfeldolgozás keletkezik. Amennyiben egy felhasználó - egy főfeldolgozáson belül - hajtja végre az MF01 a menülépést, akkor a felhasználói csoporthoz új feldolgozást, alfeldolgozást keletkeztet. (A szolgáltatási feldolgozáskor is szükséges a feldolgozás jellegét - kettős, egyszerűsített, naplófőkönyv - meghatározni, mivel ez a tulajdonság alapvetően más-más működést eredményez. Egy létrehozott feldolgozásnál utólag ez a jelleg nem módosítható a felhasználó által.) Az alfeldolgozásokhoz megadott vállalat név, majd az elszámolási árképzéskor nem jelenik meg, illetve a számlázásban csak a főfeldolgozás neve, címe jelenik meg (ha a felhasználó nem módosította azt, azaz az ASP számla fogadására bármely számlát fogadó neve, címe megadható). A feldolgozási statisztika kiíratásában az itt megadott vállalat név jelenik meg.

MF02. Törzsadatok másolása (felhasználói menülépés)
Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy egy új vállalat feldolgozást amikor - értelemszerűen üres állapotban - létrehoztak, akkor egy korábban standard állapotra elkészített, vagy a felhasználó által már saját célból módosított törzsállományt bemásoljon ebbe az újonnan létrehozott feldolgozásába. (Az indulást segíti, hogy a 00001-es feldolgozásban egy standard kettős könyvelési törzsállomány van, a 00003-as vállalat feldolgozásban egy standard egyszeres könyvelési törzsállomány van. Ezek a feldolgozások a másoló program által input céljából elérhetők.)

MF03. Feldolgozási vállalat adatainak törlése  (felhasználói menülépés)
MK04. Feldolgozási vállalat adatainak törlése (kereskedői menülépés)

Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy a megszűnt, és a M. kereskedelem által már kiszámlázott feldolgozások adatait kitöröljék. (Vigyázat! A Szolgáltatás elszámolásában a korábbi időszakok adatbázisban tárolt adataiért is fizetni kell! Feltétlen javasolt a fölöslegessé vált adatok rendszeres kitörlése.)

MF04. Feldolgozási vállalat megszűntetése (felhasználói menülépés)
MK05. Feldolgozási vállalat megszűntetése (kereskedői menülépés)

Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy egy üres - adatokat már nem tartalmazó - feldolgozást a felhasználói csoportból a kezelő kitöröljön.

MF05. Feldolgozás kiírása mentési területre (felhasználói menülépés)
Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy az adatbázisból - amely számos vállalat feldolgozását tartalmazza - csak a kezelő saját feldolgozását kiemelje, az adatbázisban lévő mentési területre. Ez a mentési terület csak egy darab lehet, és visszaírható mind a kiírási feldolgozásba, mind más feldolgozásba. Azaz íly módon egyik feldolgozásból a másikba lehet átírni adatokat. (Vigyázat! A feldolgozás jellegét figyelembe kell venni, csak azonos jellegűek között mozoghatnak adatok. Ez a mentés a főkönyvi forgalom adatokat nem menti ki, csak a tárolt, könyvelt forgalom adatokat.)

MF06. Mentési területi kiírás külső állományba (felhasználói menülépés)
Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy a felhasználó mentési területről az egy darab mentési adatállományt a központi adatbázisból a saját gépre lementsen, és keménylemezre, A: egységre, CD-re, stb. kiírja. Ez a kiírás rendelkezésre áll, és ajánlott a saját adatokat esetenként kimenteni. Pl. negyedéves vagy éves zárás után, stb. (Az adatbázis felügyelő szerviz ugyan rendszeresen gondoskodik mentésekről, szükség esetén visszaírásról, vagy másik gépre történő adatatok áthelyezéséről, stb. a felhasználói mentés mégis szükséges. Mivel a felhasználói mentések az egyes felhasználói állapotok - negyedéves, éves zárások, stb. - szerint tagoltak, probléma vagy felhasználói igény esetén szükség lehet egy ügyvitelileg meghatározott időszak teljes körű adataira. Amely igény esetén az adatábázisba visszaírható.)

MF07. Külső állomány beírása mentési területre (felhasználói menülépés)
Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy a felhasználó valamely külső adathordozón vagy fájlban tárolt adatait bemásolja az egy darab mentési állományra. Ha szükséges, akkor innen az adatbázisba visszaírhatók az adatok az MF08-as menülépéssel.

MF08. Mentési terület beírása feldolgozásba (felhasználói menülépés)
Ez a menülépés lehetővé teszi, hogy a mentési területen lévő szöveges adatállomány az adatbázisba - az esetleg több száz feldolgozás közé - beírja a kezelő. A beírás előfeltétele, hogy az adott vállalati feldolgozásnak egyrészt léteznie kell, másrészt nem lehet benne adat, azaz az MF03 menülépéssel a tartalmát előzőleg ki kell törölni. (A beírás után ajánlatos ellenőrzéseket futtatni, pl. FA69, stb.)

MF09. Feldolgozási statisztika (felhasználói menülépés)
MK09. Feldolgozási statisztika (kereskedői menülépés)

A további menülépések a M. kereskedelem „szerszámai”, amellyel az ASP szolgáltatás nyilvántartását, számlázását elvégezheti. Értelemszerűen csak a M. kereskedelem indíthatja el a feladatok többségét. Az MK094 és MK095 feladatok a felhasználók számára is elindíthatók.

MK091. Partner adatok bevitele, módosítása (kereskedői menülépés)
A M. kereskedelem a számlafogadó partnerek adatait viszi be, és tartja karban ezzel a menülépéssel.

MK092. Partner törzs export-import (kereskedői menülépés)
A M. kereskedelem és a M. pénzügy között kapcsolatot biztosítja a program.

MK093. Szerződés adatok (árak) bevitel, módosítás (kereskedői menülépés)
A M. kereskedelem a szerződési adatok, díjak, előlegek, számlázási címek és egyéb megállapodások adatait tudja bevinni, módosítani.

MF094. Feldolgozási statisztika készítése (felhasználói menülépés)
MK094. Feldolgozási statisztika készítése (kereskedői menülépés)

Ezt a menülépést elindíthatja a M. kereskedelem is és a felhasználó is.
Amennyiben a felhasználó indítja el ezt a feladatot, akkor a program elkészít egy statisztikai kigyűjtést, az utolsó M. kereskedelmi kigyűjtéstől a programnak megadott dátum időszakig. Melyik feldolgozásba, milyen típusú tételből, mennyit vitt be a felhasználó, hány tételt tárolt korábbi időszakról. Ezek csak ideiglenes adatok, amit a felhasználó az MK095-el megtekinthet. Ha a M. kereskedelem készít futtatást, ezek a felhasználó adatai eltűnnek. (Az érdeklődő felhasználók az időszak végén, vagy közben megtekinthetik a feldolgozásaik tételszámát és várható költségét.)
Amennyiben a M. kereskedelem indítja el ezt a feladatot, akkor a program az utolsó M. kereskedelem által készített statisztikai kigyűjtéstől a megadott időszakig - negyedév utolsó napjáig - elkészíti a feldolgozási statisztikát. Erre az időszakra a felhasználó már nem készíthet saját statisztikai kigyűjtést. Az így készült - esetleg M. kereskedelem által kiegészített - statisztikai adatok alapján történik a számlakészítés. (A tételszámok nem módosíthatók!)

MF095. Feldolgozási statisztika listázása (felhasználói menülépés)
MK095. Feldolgozási statisztika listázása (kereskedői menülépés)

Ezt a menülépést elindíthatja a M. kereskedelem és a felhasználó is. Megtekinthető az utolsó időszak is és - igény esetén - korábbi időszak feldolgozási statisztikája. Vállalatonként tételszámok, egységárak, fizetendő összegek. A számlán egy időszakra, egy felhasználói csoportra egyetlen fizetendő összeg (plusz áfa) van. Ezek a kiíratások lehetővé teszik, hogy a számlán szereplő összeg összetevőit mind a felhasználó, mind a M. kereskedelem megtekintse.

MK096. Feldolgozási statisztika export-import (kereskedői menülépés)
Ez a menülépés a M. kereskedelem számára biztosítja, hogy a feldolgozási statisztika M. pénzügy adatbázisába átkerüljön.

MK097. Számlakészítés feldolgozási statisztikából (kereskedői menülépés)
Ez a menülépés a M. pénzügy számára biztosítja a számlák elkészítését, és a pénzügyi rendszerbe való átadását.